Blogarchief
> 2023 | 01 | 07
> 2022 | 11 | 10
> 2022 | 10 | 20
> 2022 | 10 | 12
> 2022 | 10 | 10
> 2022 | 08 | 17
> 2022 | 08 | 10
> 2022 | 07 | 11
> 2022 | 07 | 06
> 2022 | 05 | 03
> 2022 | 04 | 01
> 2022 | 03 | 17
> 2022 | 03 | 10
> 2022 | 01 | 21
> 2022 | 01 | 20
> 2021 | 11 | 05
> 2021 | 08 | 25
> 2021 | 08 | 18
> 2021 | 08 | 06
> 2021 | 06 | 20
> 2021 | 03 | 17
> 2021 | 02 | 15
> 2021 | 01 | 27
> 2021 | 01 | 16
> 2021 | 01 | 10
> 2020 | 11 | 19
> 2020 | 08 | 27
> 2020 | 05 | 10
> 2020 | 04 | 19
> 2020 | 04 | 13
> 2020 | 03 | 23
> 2020 | 01 | 22
> 2019 | 08 | 24
> 2019 | 06 | 05
> 2019 | 03 | 24
> 2019 | 02 | 12
> 2019 | 02 | 08
> 2019 | 05 | 02
Campert, Remco
Claus, Hugo
De Coninck, Herman
Drie favoriete gedichten
Eerbiedskapitaal
Frost, Robert
Gordeldieren
Guépin, J.P.
Handke, Peter
Hermetische dichtkunst
Horror vacui
Illich, Ivan
Lasters, Ruth
Leary, Timothy
Literaire herinneringen aan Groningen
Lodeizen, Hans
Lorca, Federico García
Memento
Menkveld, Erik
Moeyaert, Bart
Moore, Marianne
Nationaal Monument
Nietzsche, Friedrich
Östlund, Ruben
Poëticale parochies
Poëzie en emoties
Poëziekritiek
Poëzieweek 2021
Recensies
Schwartz, Delmore
Spoorwegen
Stadsdichter
Turing Gedichtenwedstrijd 2018
Verhagen, Hans
Vlaamse versus Nederlandse poëzie
Von Trier, Lars
Zeeuws–Vlaanderen
Zeeuwse canon
|
Publieksbelediging
Enkele jaren geleden bezochten mijn vrouw en ik een concert van Daniel Romano in ‘De Roma’ in Antwerpen. Ik stond vooraan, bij het podium, en mijn ogen kruisten die van de
drummer van de band. Hij wierp mij een boosaardige blik toe.
Het kan natuurlijk plankenkoorts zijn geweest, of overgevoeligheid van mijn kant, maar ik vond de blik van de percussionist ongepast. Hij was de rocker, de rauwe
vrijbuiter, ik de brave burger die tegen betaling kwam ‘aapjes kijken’.
Het is iets wat je in het domein van de kunst vaker tegenkomt: dat de artiest zich superieur voelt ten opzichte van zijn publiek. De vrije, creatieve geest die uittorent
boven de bekrompen, bezadigde toeschouwer.
Publikumsbeschimpfung was de naam van een theaterstuk waarmee de Oostenrijkse schrijver en Nobelprijswinnaar Peter Handke (1942) een halve eeuw geleden zijn publiek
nauwer bij het toneel wilde betrekken. De opzet was de toeschouwers hun ‘kleren’ te ontnemen, hun veilige afweer (‘comfortzone’ zouden we nu zeggen), en hen
zo meer betrokken te maken bij het theater. Het was een kunstzinnige ingreep, in feite een anti–theaterstatement, dat op het podium uitgespeeld werd en paradoxaal was omdat de
beslissing het publiek mee te laten spelen eenzijdig werd genomen door de artiest op de bühne.
In deze kunstvorm, die we nu interactief zouden noemen, stond de Beschimpfung, de belediging centraal – niet als doel, maar als middel om het in uitgaanstenue gestoken
keurige Oostenrijkse publiek te ‘ontwapenen’.
De publieksbelediging van Peter Handke is niet uit de lucht komen vallen, maar was een consequentie van zijn kunstopvattingen die hij baseerde op het werk van de filosoof
Ludwig Wittgenstein. Bovendien speelde het ‘eksperiment’ zich af in de context van de opstandige jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. De revolte tegen het
patriarchale en kleinburgerlijke ‘systeem’ werd op alle fronten gevoerd: in het leger, de slaapkamer, het onderwijs, de zorg en de kunst. Gelijkheid en emancipatie waren
het streven.
Je zou zeggen dat die drang naar gelijkheid tot meer wederzijds begrip en overeenstemming moest leiden, maar zoals dat bij meer revoluties het geval is, werden slechts de
bordjes verhangen: omwentelingen veranderen zelden de omwentelaars. Zij voelen zich in hun strijd ver verheven boven hun tegenstanders. Ze hebben het gelijk aan hun zijde en hun
dedain voor de opponent kent geen grenzen. Die hooghartigheid walmde ook – naast de geur van marihuana en wierook – door de kralenkettingen en Afghaanse bontjassen van
de protestgeneratie heen.
Ik weet niet of Peter Handke zich dit effect van zijn Beschimpfung kon voorstellen toen hij besloot zijn publiek meer bij zijn theaterwerk te betrekken. Het zou een mooi
onderwerp voor een interview met de grootmeester zijn.
Hoe zit het nu met interactieve kunst? Je hoort er weinig meer van. Je kunt weer gewoon lekker ‘ouderwets’ op je toges van goed theater en mooie concerten
genieten en in de pauze een prosecco tot je nemen.
Dat dat sommige kunstenaars steekt, kan ik me voorstellen. Ze prostitueren hun talenten aan een blasé circuspubliek. En dat dat hun dedain voedt begrijp ik ook: de minachting
van de hoer voor de hoerenloper.
Zo kon het gebeuren, stel ik me voor, dat de drummer van een Canadese indieband mij met zijn blik aan de schandpaal nagelde. Dat hij vervolgens een briljant staaltje van
slagwerk ten beste gaf staat er totaal los van, want laten we wel wezen – wat een fantastisch concert was dat daar in ‘De Roma’. Ik heb in alle registers en
toonaarden genoten en na afloop ouderwets de cd aangeschaft.
(20 juni 2021)
_______________________________________
Ook gepubliceerd in Meander Magazine.
|